tiistai 5. maaliskuuta 2013

SAFARI, Africa, Kenya, Mombasa

SAFARI
-taita hills-

04.00 herätys, safari vaatteet päälle ja aamupalalle. Ulkona oli vielä ihan pimeää, vähän pelottavaa..05.00 saapui pikku bussi hakemaan meitä, kyydissä oli mun ja Pinjan lisäks kaks tsekkiläistä naista, sekä isä ja tytär Ranskasta ja venhempi rouva Saksasta. Matkamme suuntautui siis Taita Hills suojelu alueelle, missä riskinä oli että eläimiä ei välttämättä näy yhtään, sillä alue on vain suojeltu, muttei aidattu millään tavalla. Eläimiä siis saattoi olla tai sitten ei. Meidän hotellilta oli juuri ennen meitä käynyt ihmisiä siellä, eivätkä he olleet nähneet juuri mitään. Lähempänä olisi ollut Tsavo east, joka on kansallispuisto, pienemmällä aidatulla alueella. Kummassakaan ei ollut mahdollisuutta nähdä "big fivea" eli Kenian kuuluisin "nähtävyys" leijona, leopardi, Afrikan elefantti, vesipuhveli ja sarvikuono. Kaikkiin muihin oli mahdollisuus, mutta big one, sarvikuono eleli ainoastaan kaukana olevassa masai marassa, sinne olis pit'änyt lentää, ja muahan ei kenialaiseen lentokoneeseen ois saanut!

Matka Taita Hillssiin kesti n.5,5 tuntia, Pinja nukkui ja mä pelkäsin koko ajan että ajetaan kolari, se liikenne siellä on ihan kamalaa. Perille päästyämme oli vuorossa reissun ensimmäinen game drive!

Ensimmäisenä nähtiin antilooppi jengi.

ja sitten jonkun tyyppinen peura, mä en taas oikein ymmärtänyt englantia..
Leijonia nähtiin heti myös, ja apinoja. Sitten oli vuorossa lounas :)

Lounaan jälkeen käväistiin kattomassa leijonia ja päästiin tosi lähelle, 5 metrin päässä oltiin neljästä naaras leijonasta
mua vähä jännitti, yritin sulkea mun ikkunaa, mut sitten se kuljettaja sanoi että no no no! open the window, you dont see well!

Sitten mentiin meijän hotellille, se oli ihan mahtava paikka! Ja sijaitsi keskellä sitä suojelualuetta, ja siinä oli myös eläinten juotto paikka eli yöllä saattoi nähä esimerkiks että leijona lauma tulis siihen juomaan.
noissa torneissa oli mejän huoneet :)

Iltapäivä kahvin jälkeen lähdettiin toiselle game drivelle.
Nähtoon toisia leijona laumoja, mut ei kyl yhtään poika leijonaa :/

mut norsulaumoja oli :) ja suoloisia lapsi norsuja, nää Afrikan elefanttit on varmaa kaks kertaa isompia ku ne Aasiassa asuvat.

aurinko laskee

Sit oli illallinen ja sen jälkeen klo 2100 aikalailla jo nukkumaan meno aika ;) Kysyin lupaa et saakohan mennä nukkuu jo kun on herännyt aamulla niin aikasin ja sain lupan, käytiin pimeällä sillalla kattomassa tähtiä ennen nukkumaan menoa.
Hyvät unet saatiin hyttysverkon alla, raikkaassa savanni ilmassa :)

Aamulla herätyskello soittikin jo 05.30 taas ja mentiin aamu mintunlehti teelle kattelemaan herääviä eläimiä lodgen terassille.
tosi epätodellinen fiilis
Aamulla siellä sisämaassa oli sen verran viileä, että jouduttiin laittamaan hupparit päälle, teen jälkeen lähdettiin aamu game drivelle, mikä oli ihanin, ja loistavin ja parhain kaikista! Ehkä senkin takia et ei ollu niin tukalan kuuma :)

ekana nähtiin leijonalauma joka oli saalistanut jonkun puhvelin tyyppisen otuksen, se kuollu eläin höyrysi vielä ja ne leijonat vaan söi sitä!!!

yks puhveli

tuhat puhvelii...

niitä oli ihan kauheen paljon! Pelkäsin vähäsen et ne jyrää meijät.. Niinku leijonakuninkaassa siinä vaiheessa ku mufasa pelastaa simban sieltä niitten alta.

tää on niin mahtavaa!

strutsei

zazu

Ja taas leijonia! Ne ei ihan just näy tuolla taustalla, mut halusin niitten kaa samaa kuvaan  :)
Aamu ajelulla näkyi myös kiraffeja! Ne oli ihan huikeita eläimiä :)

Iida, aamun nouseva aurinko ja savanni, tää oli vaan niin hieno fiilis.

Sitten mentiin aamupalalle, ja oli paljon nopeampi munan paistaja siellä kun meidän hotellilla, se poltti mun valkuaiset aina pohjaan kun se jutteli niin innokkaasti ja unohti mun aamupalan!

Huoneitten chekcout ja viimenen game drive edessä, ennen kotimatkaa.

pinjan taide kuva

semperin välipalapatukoilla jakso matkustaa takas dianibeachille 6 tuntia tulikuumuudessa

Takastulomatka tuntu kyl aika pitkältä, mut ihan mahtava matka! Saatiin se yli puolet halvemmalla sieltä savimajasta kun mitä finnmatkoilla ois maksanut, ja en usko että juuri parempaa safaria olis kukaan voinut ees järjestää..

paluumatkalta kuvia muutamista kaupoista vielä loppuun..

mun kenia tarinat jatkuu vielä! sorry vaan, mut kaikki on siellä niin hienoa, suosittelen käyntiä Afrikassa!